Riga Crypto si Lapona Enigel, de Ion Barbu

Riga Crypto si Lapona Enigel, de Ion Barbu

1)E o orientare larga si diversa in plan doctrinar si estetic prin care literatura romana se aliniaza literaturii europene. Apare la inceputul secolului XX in opozitie cu traditionalismul, propunandu-si sa innoiasca exprimarea artistica, punand-o in acord cu viata moderna, cu sensibilitatea epocii.

Promotoul modernismului rom. e Eugen Lovinescu, el pledand pentru sincronizarea literaturii noastre cu tendintele occidentului cu “spiritul veacului”.

In poezie, modernismul se manifesta prin:

-cultivarea citadinului

-ruptura cu traditia

-negarea ratiunii

-proclamarea intuitiei

-intelectualizarea emotiei

-imagism puternic

-ambiguitate

-obscuritate

Modernismului rom. ii sunt asociate poetici diverse:

-poetica antipoeticului ilustrat de T.Arghezi

-ermetismul lui Barbu

-expresionismul lui Blaga.

2)Prez. poeziei. Aparitie:-1930- in ciclul “Uvedenrode” din vol. “Joc secund”.

Sta sub semnul poeziei pure si al ermetismului. Poezia apartine celei de-a doua et. a creatiei barbiene: baladic-orientala.

3)Tema- iubirea imposibila asociata cu tema cunoasterii. Riga Crypto prezinta drama fiintei umane care se consuma intre rational si instinctual, intre spirit si materie.

4)Titlul- e simb, deoarece prezinta numele protagonistilor ce se afla in raport de coordonare, amintind de modele literare ale predecesorilor (“Tristan si Izolda”, “Romeo si Julieta”).

5)Specie- opera a fost subintitulata “balada”, iar in structura de suprafata prezinta o delicata poveste de dragoste.

6)Tehnica narativa- Discursul e structura dupa modelul naratiunii in rama. Ion Barbu prezinta sub forma unei legende etiologice referitoare la originea ciupercilor otravitoare, o poveste de dragoste. Cadrul e ritual, de “saga nordica”, incipitul plasandu-ne in timpul unui ospat nuptial: “la spartul nuntii, in camara.” Nuntasii ii cer menestrelului sa le spuna poveste deja cunoscuta a laponei Enigel si-a lui Crypto, regele ciuperca”, o balada a iubirii neimplinite. Ac. prima secventa are rol de prolog si dezvolta tema creatiei si a creatorului:menestrelul e artistul, creatorul, poetul, pe cand nuntasul e lectorul, receptorul operei de arta.

Atmosfera conturata e una dionisiaca propice cantecului initiatic.

Balada, care fusese cantata “cu foc acum o vara,” va fi rostita “stins, incetinel”. Antiteza reliefeaza diversitatea modurilor in care poate fi perceputa, interpretata opera: “cu foc”- exprimare a erosului pasional- sau “stins”- erosul perfeput ca aventura spirituala interioara.

7) Continutul propriu-zis

Ion Barbu prezinta intr-o forma alegorica aspiratia spre ideal a fiintei umane. Personajele baladei sunt arhetipuri si ilustreaza modele existentiale distincte. Riga Crypto e regele ciupercillor, e ascuns, neinteles, stapanul lumii vegetale, crescute in umbra si racoare. In plan simbolic, el reprezinta increatul. Apartine naturilor embrionare, aflat in afara ciclului vietii. El fusese blestemat de o vrajitoare “mica-tarca” sa ramana “sterp”,”naravas”, “ca nu voia sa infloreasca”.

Enigel e exponent al lumii umane. Ea traieste sub semnul ratiunii, al ordinii, al legii, “e cuminte, linistita”. Lapona se indreapta  spre pasuni roditoare, spre sud, sudul insemnand simbolic soarele,adica aspiratie spre lumina, spre cunoastere.

Drumul transhumantei strabatut de Enigel e un drum al initierii, o aventura a cunoasterii.

In conceptia lui Barcu, cunoasterea presupune 3 trepte:

-cunoasterea erotica, senzoriala- asociata cercului lui Venus-, cunoasterea rationala, intelectuala- cercul lui Mercur- si cunoasterea absoluta-cercul Soarelui.

Riga Crypto aspira spre o cunoastere senzoriala, iar lapona aspira catre Soare, exprimandu-si astfel obtiunea pentru cunoasterea absoluta.

Asadar, cele 2 personaje, Crypto si Enigel, se aseamana cu fata de imparat/Catalina si Luceafarul, din poemul filozofic eminescian, fapt care indreptateste numirea(incadrarea poeziei ca “luceafar intors”.

Crypto si Enigel apartin unor universuri diferite, fiecare tanjind spre opusul lumii in care traieste. Poezia reediteaza drama incompatibilitatii dintre 2 spirite total diferite; legate printr-o iubire imposibila. Autorul insusi si-a dorit ca aceasta creatie sa fie un “Luceafar intors”, ceea ce l-a determinat sa inverseze rolurile: in balada sa, superior e elementul feminin, iar cel inferior e cel masculin.

8)Strunctura- continut de idei

Intalnirea dintre cei doi are loc, ca si in “Luceafarul”, in plan oniric(in visul fetei). Riga Crypto ii adreseaza fetei 3 chemari ritualice, intr-un cereminial magic. El ii ofera valorile supreme ale lumii lui: “dulceata paduri”,”somnul fraged si racoare”, care il fac pe om sa se desprinda de zbuciumul steril al cautarii.

Desi tentatia e coplesitoare, Enigel refuza sa guste bucuriile lumii senzoriale, simboluri ale trairii imediate, materiale, instintuale.

In spatele acestei povesti de dragoste, la nivel simbolic, personajele definesc conditia umana: instictuala, biologica(sub forma riga Crypto) si apolinica, superioara (Enigel).

9)Metaforele. Acest continut de idei e redat si prin metaforele simbol ale textului. Soarele, simbol al ratiunii, al cunoasterii superioare, definit ca “greu taler scump cu margini verzi de aur”, “roata alta”, “suflet fantana” care inseamna constiinta.

10)Nivel lexical- Remarcam fuziunea/simbioza/amestecul intre 2 registre diferite: cel arhaic si popular (“riga”,”cuseru”, “iaca” etc),cel neologic(“Crypto” vine de la criptic=ascuns, incifrat; “Enigel”-inger)

11)Nivel sintactic si morfologic: Vocative (“Enigel,Enigel”,”menestrel trist”)- formule ale adresarii si imperative:”zi-l”,”lasa”,”asteapta”, ceea ce confera oralitatea textului.

12)Nivel stilistic- Expresivitatea e data de metafore(“sufletu-i fantana in piept”; “roata alta” etc).

13)Concluzie- Poemul “Riga Crypto” e un text cu o evidenta de dimensiune initiatica, o alegorie a dualitatii fiintei umane aflate intr-o vesnica pendulare intre ideal si material, intre rational si instinctual.

Vezi si Leoaica tanara, iubirea , de Nichita Stanescu

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *