Eseu Alexandru Lapuseanu, de Costache Negruzzi

Eseu Alexandru Lapuseanu, de Costache Negruzzi

1.Introducere

-Costache Negruzzi este un reprezentent de seama a literaturii pasoptiste, deschizator de drumuri in literatura romana.

-A fost considerat parintele nuvelei istorice in literatura romana.

-Deschide seria scrierilor inspirate din trecut: Alexandru Odobescu -> “Mihnea Voda cel Rau”; M.Sadoveanu-“Fratii jderi”.

2.Prezentarea nuvelei

-apare in 1840, in “Introductie la Dacia Literara”.

-ilustreaza principiile literaturii pasoptiste-> inspirat din trecutul natiunii (autohtonismul)

3.Surse de inspiratie

-Gr.Ureche “Letopisetul Tarii Moldovei”

-Cronica lui Nicolae Costin

-Imaginatia autorului (Motoc nu e omorat de Al.Lapusneanu in Moldova, moare mult mai tarziu in Polonia) + imaginea in tuse negative a lui Alexandru.

4.Tema (romantica):

-desertaciunea tuturor maririlor.

Puterea Poloniei este trecatoare, efemera, istoric caracterizandu-se prin instabilitate.

In perioada respectiva, domnitorii erau alungati de la tron sau ucisi.

5.Structura (clasica):

4 capitole cu motto-uri simbolice:

-“Daca voi nu vreti, eu va vreu…”

-“Ai sa dai sama, doamna”

-“Capul lui Motoc vrem”

-“De ma voi scula pre-multi am sa popesc si eu”.

6.Subiectul este simplu, succint cronologic, poate fi rezumat cu usurinta pe momentele subiectului. Asadar, aceasta lucrare opica in care conflictul este riguros constituit in jurul unui personaj central complex, inspirata din intamplari reale, fapte verosimile are notele definitorii ale unei nuvele.

Expozitiunea – sosirea lui Alexandru Lapusneanu in Moldova cu ajutorul turcesc si alungarea lui Tomsa de la tron.

Intriga– Alexandru Lapusneanul se razbuna pe boierii care l-au tradat in prima domnie, le confisca averile si ii omoara.

Desfasurarea actiunii

– Doamna Ruxanda ii cere sa inceteze cu omorurile si acesta ii promite “un leac de frica.”

-Pretinzand ca isi regreta faptele si ca se gandeste la judecata divina, Alexandru Lapusneanu le cere smerit boierilor sa faca pace si ii invita la un ospat (capitolul 2).

Punctul culminant

-uciderea celor 47 boieri.

-sacrificarea lui Motoc, care e oferit multimii, care scandeaza “Capul lui Motoc vrem”.

Deznodamantul

-la cetatea Hotinului, se calugarise de teama iadului, dar revenindu-si din lesin ameninta sa-si ucida fiul suit pe tron

-Doamna Ruxanda, indemnata de boierii Spancioc si Troici il otraveste.

7.Nuvela – amestec de elemente clasice, romantice, realiste.

Romantice:

Tema: instabilitatea istorica si desertaciunea tuturor maririlor.

Personajul: Alexandru Lapusneanul= personaj romantic pentru ca ilustreaza tipologia romantica a unui caracter exceptional in situatii exceptionale + Scurta caracterizare.

Lapusneanul e un personaj romantic cu ridicari si caderi, cu treceri rapide de la o stare psihica la alta, de la rezerva prudenta la izbucnirea violenta. Este viclean, ipocrit, de o inteligenta diabolica, isi calca juramintele, este cinic si de un umor macabru prin “leacul de frica” pe care i-l arata Doamnei Ruxanda. Capacitatea de disimulare, de ura si cruzimea eroului e enorma si nu se poate masura decat cu rautatea si intrigile boierilor.

Antiteza= procedeu stilistic romantic. Personajul este definit prin antiteza. Toate celelalte personaje sunt create pentru a pune intr-un relief cat mai puternic comportamentul personajului principal. Doamna Ruxanda, prin firea ei sensibila, gingasa, miloasa, slaba este exact elementul de contrast care accetueaza trasaturile tiranului sangers. Motoc, lingusitor, lacom este tipul boierului tradator, care explica din plin cruzimea domnitorului.

-Culoarea de epoca se realizeaza prin descrierea bogata a vestimentatiei, a obiceiurilor si a felului cum decurgeau ospetele sau viata la curtea domneasca.

Realiste

  • Costache Negruzzi ofera o perceptie veridica, obiectiva, detasata, asupra evenimentelor. Tudor Vianu afirma ca in aceasta nuvela “a realizat cu plinatate norma impersonalitatii.
  • Prin imaginea multimii din capitolul 3, Costache Negruzzi a realizat prima scena colectiva din literatura romana. Autorul surprinde cu maiestrie inteligenta domnitorului care cunoaste psihologia multimii si care stie sa-si atraga de partea sa norodul, care este numeros, dar alcatuit din oameni simpli: “prosti, dar multi”.

Clasice

  • Echilibrul compozitiei, nuvela fiind alcatuita din 4 capitole, ceea ce permite comparatia cu cele 4 acte ale unei piese de teatru.
  • Conflictul evolueaza gradat de la expozitiune pana la finalul tragic.
  • Utilizarea echilibrata a registrelor lingvistice intre termeni arhaici si moderni.

8. Opinie despre mesajul nuvelei

In opinia mea, Costache Negruzzi a fost un autor modern, care a depasit perspectiva subiectiva a cronicii din care s-a inspirat (Gr.Ureche era un boier si a prezentat portrete de domnitor prin prisma conceptiei sale de mare feudal), prezentand portretul lui Alexandru Lapusneanul ca pe un produs al imprejurarilor istorice predestinat sa incerce sa restabileasca puterea domneasca cu sabia razbunarii.

9.Concluzie

Asadar, impletind elementele romantice, realiste si clasice, format in atmosfera Curentului Nationalist al “Daciei Literare” si al gruparii pasoptiste, Costache Negruzzi a fost un deschizator de drumuri in literatura romana, abordand cu originalitate problematica istorica in scrieri istorice precum nuvela “Alexandru Lapusneanul”, povestirile istorice “Sobieski si romanii”, “Regele Poloniei si domnul Modovei” si in poemul epic “Aprodul Purice”.

Leave a Reply